F35 - Det begynner å bli pinlig

I et 8 siders dokument som er merket «ikke for offentliggjøring» krever «US air Command» (luftforsvarsledelsen) at flygere skal gå ut i offentligheten og si positive ting om Lockhead Martins problem-forfulgte F35 Joint Strike Fighter.

«Gi uttrykk for flyets egenskaper og evner og fortell at dette er egenskaper et kampfly må ha», står det i skrivet. Altså: Fortell hvorfor vi må ha F35, står det i dette «ikke for offentligheten»-dokumentet.

Dette dokumentet sirkulerer i en svært kritisk tid for hele dette flyprosjektet. I sommer kom det til offentligheten et dokument som viste at F35 tapte i luftkamp mot det 40-50 år aldre F16. Dette var i en faktisk luftkamp over Stillehavet i februar 2015 hvor F35 ble gitt flere fordeler og F16 flere handicap. 

Noen uker seinere må general Hawk Carlisle, lederen for USAs luftforsvars kampkommando, innrømme at det tunge enmotors F35 ikke var manøvrerbart - dette til tross for at Luftforsvaret og Lockhead gjentatte ganger hadde lovet at det skulle det bli, og i det minste klare seg mot mindre og lettere fly som F16. 

Dette har konstruktøren av F16, Pierre Sprey, sagt en rekke ganger: Det var en strategisk feil å satse på en motor for et så tungt fly som F35.

«Avkreft falske fortellinger og unøyaktigheter i rapportene i nyhetsmediene» krever dette dokumentet av flygerne.

Når det nå kommer fremt til de som må betale for denne galskapen (offentligheten) vil det virke mot sin hensikt. Men hvor er de norske mediene. Vi har bestilt 52 ekstremt dyre «kalkuner».

Bloggkommentarer levert av Disqus