​Ny rapport: «Kalkunen» for treg

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

En ny militærrapport etter luftkampøvelser mellom det gamle F16-flyet og det nye F35 bekrefter det f.eks. Pierre Sprey (medkonstruktør til F16) har uttalt lenge. Flyet er for tregt til å kunne treffe et fiendtlig fly og for langsomt til å ikke bli truffet av fiendtlig ildgiving.

De konstruerte luftkampene som foregikk over Stillehavet i januar i år, var for å teste F 35 evne til luftkamp på kloss hold i 3000 og 10000 meters høyde. F 35 piloten skulle prøve å skyte ned det langt eldre F16-flyet, mens F16 piloten skulle prøve unngå å bli truffet og deretter prøve å angripe F35.

Prøveflygernes 5 siders rapport slo fast at til tross for at F16 hadde økt vekt gjennom to ekstra drivstofftanker og F 35 ikke hadde våpen, var F35 tydelig underlegen i hvert eneste forsøk.

Et av mange poenger med F35 var ar flyet skulle være overlegen bl.a. det langt eldre F16 som ble konstruert på 1970-tallet.

I rapporten fremgår er det flere detaljerte problemer med F 35, f. eks. evnen til klatring, problemer med hjelmen, manøvreringen og ikke minst dataproblemer.

Vi har her på denne bloggen lagt frem en rekke rapporter om F35 hvor disse problemene og andre er påpekt tidligere. Bl.a ble det foretatt en datasimulert luftkamp mellom F35 og det russiske SU35. Her tapte F35 også. En karakteriserte det som skjedde slik: «Det var som å klubbe små selunger på isen». Selungene var F35. Flere avviste den datasimulerte luftkampen ved å hevde at dette ikke var virkeligheten. Virkeligheten foreligger altså nå i denne rapporten etter øvelsen over Stillehavet.

Les mer her: 

http://www.veteranstoday.com/2015/06/30/pentagons-...

http://foxtrotalpha.jalopnik.com/the-f-35-cant-bea...

Bloggkommentarer levert av Disqus