Nye problemer med JSF

Nye problemer med JSF.

I en artikkel på America Tonight (en nettside til Aljazeera) stilles nå spørsmål i overskriften om F35, Joint Strike Fighter, er den største og dyreste fiaskon i USA noen sinne. Ifølge Pentagon vil prislappen nå $1400 milliarder dollar. Ikke tenk på hva dette beløpet kunne bidratt med av velferd! Du blir syk av det.


Og det spørsmålet som melder seg med økende tynge er om «kalkunen» kommer i luften i det hele tatt. Norge har bestilt 60 av disse flyene, det dyreste enkeltinnkjøpet noensinne. Dermed vil en evt. skandale i USA også ramme mange hos oss.

«Jeg kan si at flyet representerer et enormt sprang i egenskaper», sa oberstløytnanten i USAs luftforsvar, Benjamin Bishop, pilot, og en av de erfarne testflygerne til F35. «Du setter deg egentlig ikke inn i det, du stropper det på deg.» Det er slike utsagn de militære liker å høre.

Men for noen uker siden ble en ny rapport, skrevet av direktøren for Pentagons operasjonelle test- og evalueringskontor (DOT&E), J. Michael Gillmore, lagt frem. Et tidsskrift fra forsvarindustrien kalte rapporten som omhandlet JFS for et glovarmt rot (a hot mess).

I denne rapporten snakkes det bl.a. om ildgivingstester. En tar deler av skroget og utsetter det for ildgiving. ifølge Pierre Sprey, en medkonstruktør til det gamle F16, var resultatet av disse testene fryktelig. «Det er drivstofftanker rundt hele vingen», sa han. «Det er drivstofftanker gjennom hele flykroppen. Tenk deg flyet som en blåselampe omgitt av drivstoff. Det er realiteten.»

Faren for at flyet skal ta fyr når det blir skutt på, kanskje den største bekymringen under kamp, er bare begynnelsen. DOT&E lister opp en rekke andre vansker en står overfor, f.eks.

Faren for å bli truffet av lyn som innebærer en minimumsavstand på 40 km fra dårlig vær.

Faren for elektriske kortslutninger som vil føre til kotrolltap av flyet.

I rapporten brukes begreper som hurtig voksende (cascading) og flygekritiske (flight critical) problemer. På spørsmål om hva det betyr sier Sprey, som bruker brenselstankene som eksempel:

«du får en liten drivstofflekkasje som lekker til motoren: Der går flyet, der går piloten.»

Sikkerhetsbekymringene er ikke bare teoretiske. I fjor sommer tok et av testflyene fyr mens det gjorde seg klar for take-off. Motoren tok fyr etter en lekkasje, noe som førte til at alle flyene ble satt på bakken i tre uker.

Bloggkommentarer levert av Disqus