Propaganda er en form for kunst

Slik London ser det er propaganda en kunst.


Av Thierry Meyssan

Oversatt av Knut Lindtner. Bildene med tekst er hentet fra orginalartikkelen. Forsidebildet har Knut Lindtner valgt.


Ikke noe normalt menneske kan akseptere å se sitt barn lide - og dermed er slike mennesker gode mål for krigspropagandaen. Thierry Meyssan ser nærmere på hvordan den internasjonale koalisjonen bruker barn i krigen mot Syria.

 

193042-1-2-c33b9.jpg

 


Som i alle kriger har syriakrigen utløst et skred av propaganda. Og bruken av barn er alltid en vinner-strategi. Helt i starten av krigen ville derfor Qatar demonstrere at republikken, som så langt fra å tjene det alment beste, egentlig foraktet befolkningen.


Petro-dollardiktaturet kringkastet deretter på sin egen fjernsynskanal, Al-Jazeera, historien om barna i Deera, angivelig torturert av politiet. For å illustrere grusomhetene til sine motstandere, spesifiserte Qatar at fingerneglene hadde blitt revet ut. Til tross for nærmere undersøkelser fant naturligvis ingen journalist noen slike spor på disse barna. BBC intervjuet to av dem, men neglene var fortsatt på plass.


Siden myten ikke kunne bevises lanserte Qatar en ny historie - at et barn, Hamza Ali Al-Khateeb (13 år gammel) skulle angivelig blitt torturert og kastrert av regimets politi. Denne gangen sørget de for å utstyre historien med et overbevisende bilde. Alle kunne se at kroppen ikke hadde kjønnsdeler. Imidlertid viste obduksjonen at kroppen var dårlig bevart og at den var oppblåst. Magen skjulte barnets kjønnsorganer som fortsatt var til stede.


Mot slutten av 2013 tok britene over oppgaven med krigspropaganda. De hadde lang erfaring på dette feltet og regnes som opphavet til moderne propaganda som ble utviklet under 1. verdenskrig, med utgangpunkt i «Kontoret for Krigspropaganda». Et av kjennetegnene ved metodene deres var å bruke kunstnere, fordi estetikk ser ut til å nøytralisere kritisk tenkning. I 1914 rekrutterte de kjente forfattere på den tid, slike som Arthur Conan Doyle, H.G.Wells og Rudyard Kipling, for at de skulle lage tekster hvor en tilskrev forbrytelser til deres tyske fiende. Deretter rekrutterte de lederne for noen sentrale aviser for å få offentliggjort den oppdiktete informasjonen fra disse dikterne.

 

193042-2-2-232c9.jpg

I dette magasinet, skapte Sir Arthur Conan Doyle arrestasjonen av en tysk spion, utført av Sherlock Holmes. Forfatteren arbeidet for krigspropaganda-kontoret.

 

Da USA tok opp den britiske metoden i 1917, gjennom «Komiteen for Offentlig Informasjon», utførte de en mer nøyaktig undersøkelse vedrørende mekanismene for overtalelser og overbevisning og ved hjelp av stjerne-journalisten Walter Lippmann og oppfinneren av moderne PR, Edward Bernays (Sigmund Freuds nevø). Men fordi de ble overbevist av vitenskapens kraft, glemte de estetikken.


I begynnelsen av 2014 skapte den britiske MI6 selskapet for Innovative Kommunikasjoner og Strategier (InCoStrat), og fra dem kan vi takke de strålende logoene til væpnete grupper, fra de mest «moderate» til de mest «ekstreme». Dette selskapet, som har kontorer i Washington og Istanbul, organiserte kampanjen for å overbevise europeerne om å gi tilflukt til en million flyktninger. Det var dette selskapet som fotograferte Aylan Kurdi, druknet på en tyrkisk strand, og klarte deretter på to dager, å få det offentliggjort på forsiden til de viktigste atlantiske avisene i alle NATO-landene, dessuten i alle som er tilsluttet Rådet for Gulf-Samarbeidet.


Hvert år forut for krigen, druknet det hundre mennesker på tyrkiske strender - og ingen viste det oppmerksomhet. Og fremfor alt, det var bare tabloidene som viste bilder av kroppene. Men dette bildet var så nøye komponert…


Siden jeg tidligere har bemerket at en kropp ikke vaskes vinkelrett opp på en strand, har fotografen i etterkant forklart at han hadde flyttet kroppen av hensyn til fotografiet.


Fotoet av en ung Omran Daqneesh (5 år gammel) i en ambulanse i Vest-Aleppo, ledsages også av en video. De to som hjelper han sørger for at informasjonen kan brukes av både den skriftlige pressen og TV. Scenen er så dramatisk at nyhets-oppleseren fra CNN ikke klarte å la være å grine når hun ser den. Naturligvis, ved nærmere ettertanke, ser vi at barnet ikke ledsages av medisinsk personell som gir han førstehjelp, men av en gruppe «extras» (Hvite Hjelmer), som plasserte han foran kameraene.


Britiske regissører bryr seg ikke om barnet, de er utelukkende interessert i hvordan bildene fungerer. Ifølge Associated Press ble bildet tatt av Mahmoud Raslan, som vi ser på videoen. Ifølge hans facebook-konto er han medlem av Harakat Nour al-Din al- Zenki (støttet av CIA, som utstyrte gruppen med BGM-71 TOW anti-tank raketter) Videre, igjen ifølge hans facebook-konto, dessuten bekreftet av en annen video, kuttet han den 19. juli personlig strupen over på en ung palestinsk gutt, Abdullah Tayseer Al Issa (12 år gml)


Europeisk lov har klare retningslinjer når det gjelder offentlig bruk av barn. Disse lovene gjelder helt åpenbart ikke for krigs-propaganda. 

Bloggkommentarer levert av Disqus